Iako je prošlo više od 30 godina otkako je Nensi Frajdej otpočela svoje revolucionarno proučavanje seksualnih fantazija, slabo smo napredovali u razumevanju funkcije, gestacije i devijacije naše erotske imaginacije. I mada danas o seksu govorimo sve otvorenije, kada su u pitanju naše najintimnije seksualne fantazije, slučaj je često drugačiji. Psihoterapeut Bret Kar je dao sebi u zadatak da istraži malo poznat svet naših seksualnih maštarija u Seksu i psihi, pionirskoj studiji o najskrivenijim područjima Erosa.
Kroz najobimniju anketu o seksu ikad sprovedenu u Britaniji, koja je obuhvatala odgovore preko 19.000 ispitanika, Kar je nastojao da rasvetli pitanja o tome zašto ljudi fantaziraju, da li su naše fantazije opasne ili štetne, da li bi trebalo da ih poverimo svojim partnerima, da li muškarci i žene fantaziraju različito, šta naše fantazije govore o nama samima, itd.
Karova neosporna teorija je da svi mi u sebi nosimo unutrašnji pornografski bioskop koji na projektoru našeg uma prikazuje seriju duboko intimnih i često vrlo detaljno razrađenih seksualnih fantazija. Neki od nas su prilično zadovoljni svojim performansima u ovim unutrašnjim erotskim predstavama, dok druge one muče i donose im osećaj srama i krivice.
Otprilike 1.000 fantazija predstavljeno je u knjizi, no malo njih će zbilja šokirati čitaoca – mada Kar tvrdi da je izostavio neke eksplicitnije sadomazohističke fantazije, koje uključuju opise mučenja u elizabetanskom stilu. Ranija istraživanja, poput onog Nensi Frajdej, već su nas navikla na pomisao da seksualne fantazije često uključuju nasilje, incest, bestijalnost, egzibicionizam, silovanje i orgije. Kar, uz sve to, prilaže i scenarije seksa sa vampirima i vanzemaljcima. Ali pre nego što se bilo ko zabrine da je ceo svet sišao s uma, treba istaći da većina ljudi fantazira na prilično običan način, o svojim partnerima.
Međutim, iako je deo ispitanika intervjuisan direktno, većina informacija sakupljena je putem detaljne kompjuterske ankete, što povremeno budi sumnju u iskrenost odgovora. Nezahvalno je pretpostaviti da ispitanici Karove ankete čine reprezentativni uzorak britanske populacije; možda su u pitanju samo ekstroverti, ili im je tog dana bilo dosadno na poslu (ili oboje). Vrlina autora je u njegovom nastojanju da pristupi temi otvorenog uma, kao i to što priznaje nedostatke i slabosti primenjene metodologije.
Glavni Karov zaključak je da većina seksualnih fantazija, uključujući i one običnije, ima koren u traumatičnim iskustvima iz detinjstva, što zatim ilustruje primerima. On koristi dirljive ispovesti ispitanika da prikaže proces putem kojeg mozak može da erotizuje bolno sećanje kako bi se nosio sa strahom, sramom ili agresivnim nagonima. Na primer, Pariz ispoveda iskustvo iz detinjstva kada se njegov otac popeo sa njim u krevet, svukao mu donji deo pidžame i prisilio svog malog sina da mu dodiruje penis. Do tog trenutka, Pariz nikad nije povezao očev postupak sa svojom fantazijom da bude vezan za krevet, svučen od struka nadole, dok krupan muškarac nad njim masturbira. Tu je zatim i primer Marise, koja fantazira o seksu sa Tomom Kruzom u crvenim sportskim kolima, te nakon terapije shvata da bi njen pokojni brat, koji je poginuo u saobraćajnoj nesreći kad je ona bila devojčica, danas bio Kruzovog godišta. Po Karu, Marisina fantazija služi da “vaskrsne” njenog brata na nesvestan i simboličan način. Ali pošto su ovi slučajevi pažljivo birani, teško je neporecivo prihvatiti Karovu tvrdnju da “u velikoj meri, sadržaj i struktura naših fantazija zavisiće od prirode naših iskustava u detinjstvu.” Samo će još novih studija moći da dokaže ili opovrgne ove rezultate.
Iako čvrsto okovan psihoanalitičkom tradicijom frojdovske škole, Kar uspeva da osvetli jedno područje ljudske psihe koje je dugo vremena ostajalo zamračeno i nedovoljno istraženo. Njegov stil je pristupačan i lako razumljiv, a njegovi rezultati predstavljaju početak dubljeg razumevanja erotskih fantazija i, nadajmo se, vode otvaranju daleko iskrenijeg dijaloga o seksualnosti.
Ova fascinatna i informativna studija predstavlja odličan primer neverovatnog opsega naših maštarija, i može biti od koristi kako ozbiljnim proučavaocima, tako i svima onima sa opštim interesovanjem za otkrivanje detalja o seksualnim fantazijama. Seks i psiha je knjiga za svakoga ko je zainteresovan za ljudske odnose i ono što nas pokreće iznutra, knjiga koja otvara vrata skrivenih svetova unutar svakog od nas.
Citati:
Kakav god bio sadržaj naših fantazija, nema tog svesnog ljudskog bića koje se ne prepušta procesu stvaranja fantazija, često neizgovorenih miliona fantazija, tokom svog života.
Osim što mogu predstavljati izvor dubinskog zadovoljstva, seksualne fantazije mogu biti i uzrok stravičnog stida. Fantazije često u nama istovremeno podstiču i uzbuđenje i gađenje, proizvodeći tako veliku psihološku pometnju.
Naše fantazije predstavljaju izliv nesvesnog dela uma, i upravo usled toga što sadrže nesvestan sadržaj nismo u stanju, gotovo po definiciji, da ih razumemo; pa ipak, nastavljamo da im se prepuštamo, kao da su na neki način neodoljive.